Jak rozliczyć fakturę za reklamy Google i Facebook?
Przedsiębiorcy działający w branży internetowej czyli m.in.: sklepy, portale czy serwisy internetowe korzystają z różnych form promocji/ reklam w wyszukiwarkach oraz serwisach social media. Najpopularniejsze obecne są reklamy w Google AdWords oraz na portalu Facebook.
Oba te serwisy wystawiają faktury świadczone na rzecz reklamodawców w Polsce – przez podmioty zagraniczne (mające siedzibę na terytorium Unii Europejskiej). Choć faktury mogą być wystawione w PLN i w języku polskim, jednak jest to transakcja wewnątrzwspólnotowa, dlatego na fakturze nie zostaje wykazany VAT.
Jak należy rozliczyć fakturę za reklamy Google AdWords i Facebook?
Jest transakcja wewnątrzwspólnotowa, zatem aby prawidłowo ją rozliczyć, polski nabywca musi zarejestrować się jako podatnik VAT-UE.
Zakup tych usług reklamowych to import usług, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zatem obowiązek rozliczenia VAT-u związanego z importem usługi spoczywa na nabywcy usługi.
Jak należy rozliczyć fakturę za reklamy Google AdWords i Facebook?
Transakcję wewnątrzwspólnotową należy opodatkować krajową stawką podatku VAT właściwą dla dostaw tego typu usług w Polsce, w przypadku usług reklamowych jest to stawka podstawowa 23%. Kwota podatku VAT należnego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia usług to jednocześnie VAT naliczony. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia usług. Odliczyć VAT można także w deklaracji VAT składanej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Jeśli faktury wystawione s w walucie obcej (często zależy to od ustawień płatności w panelu Google AdWords i Facebook), podatnik dla celów podatku VAT jest zobowiązany przeliczyć wartość z faktury na PLN według średniego kursu danej waluty, ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.
Jak należy rozliczyć fakturę za reklamy Google AdWords i Facebook? – podmiot niebędący podatnikiem VAT
Podmiot niebędący podatnikiem VAT w przypadku otrzymania faktury za zakup usługi reklamowej od Google Adwords i Facebook także jest zobowiązany do rejestracji dla celów VAT-UE.
Następnie całą transakcję podmiot zobowiązany jest opodatkować krajową stawką VAT na dokumencie wewnętrznym opodatkowania. Wyliczony podatek VAT należy wpłacić na konto urzędu skarbowego. Przedsiębiorca ten nie składa zwykłej deklaracji VAT-7 lub VAT-7K a VAT-9M. Termin jego składania (i wpłacenia podatku) to do 25 dnia miesiąca po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Jak należy rozliczyć fakturę za reklamy Google AdWords i Facebook? – koszt uzyskania przychodu
Faktury z Google AdWords i Facebook z punktu widzenia przepisów o kosztach taką samą kategorią kosztów, jak każda inna forma reklamy. Reklama w internecie staje się kosztem firmowym dokładnie w dacie wystawienia faktury za tą reklamę – wpisu do książki należy zatem dokonać pod tą datą, bez względu na daty zapłaty czy wydrukowania tej faktury.
zdjęcie William Iven
Dzięki za ten artykuł, dokładnie takich informacji szukałam 😉
Bardzo proszę i zapraszam do regularnego odwiedzania strony https://www.latwepodatki.pl 🙂
Bardzo dobry i pomocny artykuł. Nasi klienci często zwracają się do nas z zapytaniami o płatność faktury z Fb i AdWords.